2 ינו 20164 דקות

לריב ולהשלים. כי אפשרות אחרת אינה אפשרית

עודכן ב: 5 נוב 2019

לפני כמה שבועות הגיעו אליי לקליניקה זוג הוא בן 45, היא בת 38.

"למה הגעתם אליי אני שואלת אותם?"

היא עונה: "השגרה טובה לנו" הוא מהנהן לידה בהסכמה משותפת, "אבל יש מצבים בהם אנחנו מוצאים את עצמנו רבים, מתווכחים בוויכוחים סוערים מהם אנחנו מתקשים לסלוח ולעבור הלאה. במיוחד אני" היא ממשיכה. וחיוך נבוך על פניה כאילו גילינו הרגע מי אכל את העוגיות שבמטבח...

הם חיים יחד כבר 12 שנה, נשואים כעשר שנים, יש להם שני ילדים, כלב, גרים בדירה מרווחת במרכז הארץ. היא עצמאית, הוא שכיר, לכאורה החיים מתנהלים בצורה טובה.

אז איך אפשר להחזיר את הזוגיות למסלולם אחריי ריב או ויכוח גדול?

מה עושים כדיי להיות מסוגלים להתקדם הלאה מבלי לנטור טינה ולשלוף את הזיכרונות?

אז אני יודעת שהמקרה של הזוג הזה מאפיין זוגות רבים בהם באמת, מתקשים לחזור למסלול לאחר מריבה.

החלטתי לאסוף כאן עשר אמירות למריבה מושלמת. לגזור, לשמור ולתלות על המקרר.... (*כתוב בלשון נקבה אך פונה לשני המינים)

1. הבהירו את הנקודה עליה אתם כועסים. לעיתים אנחנו יכולים לריב או להתווכח על נושא ולצד השני כלל לא יהיה ברור במה בעצם מדובר. ודאו שאכן אתם מבינים במה הענין, פשוט שאלי : "אז מה אתה אומר פה בעצם". או "מה אתה רוצה להגיד לי". כך הסיכוי שהמריבה תסתיים הרבה קודם ואולי לא תתפתח כלל אם רק תהיו ברורים עם הבקשות שלכם עבור הצד השני.

2. תנו או קחו לכם ספייס אחד מהשניה לאחר מריבה: לעיתים לא תמיד אנחנו מסוגלים להכיל את בן הזוג בצורה אינטנסיבית, בטח לא אחרי ריב בו אנחנו מנסים להעלות נקודה כואבת. זה לא אומר להפנות כתף, אבל פשוט אמרו בקול רם, אני צריכה זמן לעצמי לעכל את מה שהיה כאן. בין אם בחרתם להישאר בבית או לצאת לשאוף אויר בחוץ, תנו לעצמכם מרחב נשימה להבין את מה שהיה לצד השני לומר.

3. בכל מקרה תמיד תחזרו לישון בבית: יצאתם בכעס? אתם מרגישים שאתם לא מסוגלים לראות עוד את פרצופו של בן זוגכם? בסדר. צאו החוצה. תשאפו אוויר, לכו לחברה טובה, עשו ספורט, אבל הכי חשוב תמיד חזרו לישון בבית. גם אם זה על הספה. המקום שלכם הוא הבית שלכם. ואם שם התחילו המריבות שם גם תסיימו אותן.

4. אל תמהרו להגיד סליחה רק כדיי לא ליצור ויכוח. הטיפוסים שנמנעים מעימותים וממהרים להתנצל כדיי לסגור את השיחה הלא נעימה. אם בן הזוג שלך אומר לך משהו שמציק לו או כואב לו אל תמהרי להתנצל. הקשיבי לו, נסי להבין את הנקודה שלו, ואז תוכלי לומר "אני מתנצלת שגרמתי לך..., להבא אשים לב יותר ואשתדל להימנע מכך...." זה נותן תחושה ברורה שאת יודעת ומבינה את הנקודה הכואבת. יהיה ברור שההתנצלות שלך היא על מה שכואב לו.

5. תקשורת במהלך היום: יש מיליון סיבות להתחיל מריבה, לעיתים דבר פעוט שקורה בבית יכול להצית מריבה ענקית והסיבות יכולות להיות מגוונות: יום רע בעבודה, חוסר שעות שינה, ג'ינס שלא יושב עליך טוב, פידבק שקיבלת על הילד מהמורה וכו'...

שתפי את בן זוגך במהלך היום,דברי איתו וספרי לו מה מציק לך. כך תוכלי לתגיעי הביתה בידיעה שיש מישהו שיודע מה עובר עליך . תקשורת טובה בכלל תמנע את הוויכוח הבא, ובכלל תיצור הרמוניה גבוהה יותר ביניכם. רב המריבות יכולות להימנע אם יהיה לצד השני מספיק ידע אודותכם. אגב, זה תקף לכל מערכות יחסים באשר הן, בעבודה, עם הילדים, מול גופים ציבוריים וכיוצא בזה.

6. אל תעליבו או תשתמשו במילות גנאי: גם אם אתם בלהט הויכוח, נראה שאין לכם אפשרות בכלל לשכנע את הצד השני להבין או להזדהות עם התחושות שלכם, הימנעו משימוש במילים לא נעימות. זה שהוא לא מסכים איתך על תקציב החופשה לא הופך אותו לקמצן. זה שהוא לא חושב כמוך על הדרך אותה יש לחנך את הילד, לא אומר שהוא אבא גרוע. זה יערער את הצד השני בצעדים הבאים שירצה לעשות, ובטח שלא יכוון לדרך הנכונה.

7. התמקדו במציאת פתרון ולא בדבר שגרם למריבה: אף ויכוח או מריבה לא תוכל באמת להסתיים אם לא תמצאו פתרון לבעיה. נניח ובן זוגך שכח להביא מזומנים לאירוע במזומן בלבד, במקום לריב על המצב, לכו יחד לכספומט והוציאו כסף. פשטו את הענין עד כמה שניתן. עזרי לו היכן שהוא מתקשה, גם אם זה אומר להזכיר ולתזכר. עוד אפשרות היא להתכונן מראש. כך תמנעי מצבים של אי נעימויות בעתיד, ותכווני למציאת התרופה עוד לפני קבלת המכה.

8. זוגות שרבים הם זוגות שאוהבים: זוג שרב ומתווכח האחד עם השנייה בהכרח אכפת לו. אחרת האדישות הייתה הורגת את מערכת היחסים.

כמובן שצריך לדעת כיצד להתווכח ולריב ובוודאי כיצד להשלים, אבל זה לא אומר שזה הסוף. מריבות הן ענין בריא, זה אומר שאף אחד לא שוכח את עצמו בתוך מערכת היחסים ודואג שהשני יהיה מעורב.

9. נסו לתת פרשנות אחרת לאירוע: מה שמתסכל אותנו במריבה היא העובדה שאנחנו מתקשים לקבל את דרך הפעולה של בן הזוג. נסו פעם אחת במקום לכעוס על הדרך של בן הזוג, או על הפעולה שביצע, לתת פרשנות שונה, תראו שיתפנה לכם הרבה מקום בלב להכיל את בן הזוג ולא לכעוס על דרך פעולתו.

10. סיימו ריב או ויכוח בחיבוק ארוך: הגעתם לפשרה? הנושא הובן או הובהר? קומו והתחבקו. חיבוק אמיתי. מה זה אומר חיבוק אמיתי? מעל ל20 שניות. זה נשמע אולי מעט, אז אני מזמינה אתכם להתחבק במשך 20 שניות עם סטופר. תראו שאנחנו נוטים לשחרר עצמנו ממגע הרבה לפני עשר השניות הראשונות. מחקרים הוכיחו כי חיבוק של לפחות 20 שניות משחרר אנדורפינים במוח ומחייה את הלב והנפש. נסו את זה גם באופן יומיומי. תוצאות חיוביות מובטחות.

#אימוןזוגי #חתונה #זוגיות #טיפולזוגי #ייעוץזוגי #תקשורתזוגית

470
0