אושר הוא גנטי


בהרצאות שלי על פסיכולוגיה חיובית ואושר, אנשים מופתעים מאוד לגלות שיש קשר בין מידת האושר האישי לגנטיקה. זאת אומרת האם אני יכול או מסוגל להיות מאושר לא תלוי רק בי. חלקם מחייכים בהנחת רווחה, וחלקם תמהים.

אנחנו חיים בעולם בו אנו נדרשים להיות תכלסיים. אושר, מתפרש כמותרות.

במחקר שערכה פרופסור סוניה לובימירסקי ביחד עם עמיתיה מאוניברסיטת ריברסייד מקליפורניה מצאו שלמרות הקשר הגנטי, יש לנו את היכולת להשפיע על מידת האושר. ולא אם נזכה בלוטו, נקנה מכונית מפוארת או נגור בבית חלומות על הר.

המחקר מרתק והוא זכה לתהודה בכל העולם.

בספרה: "הדרך אל האושר: תוכנית פעולה לחיים שמחים" (The How of Happiness: A Scientific Approach to Getting the Life You Want")

מתארת ליובימרסקי בצורה כה פשוטה ועניינית את הדרך שלנו לפעול על מנת לשפר את האושר האישי שלנו.

אמנה כאן חלק מהצעדים שליובימרסקי מציעה לעשות. מאז שקראתי את המחקר שלה, אני חיה אותם ביום יום ובהחלט ניכר שיפור ביכולת שלי לתפוס את העולם כטוב יותר ובהכרח להיות מאושרת יותר.

להיות מאושר זאת תפיסה. דרך חשיבה ודרך חיים.

קבלו:

פיתוח קשרים

חלק משמעותי מהיכולת של אדם להיות מאושר היא פיתוח היכולות החברתיות שלו. אדם המקיף עצמו באנשים טובים, ובמערכות יחסים הדדיות זוכה לתמיכה רחבה יותר ופרגון על מעשיו. להשקיע במערכות יחסים באופן לא מתחשבן. ממקום אמיתי.

להיות בקשר עם אנשים ולפתח את הקשרים האלה. לדאוג, להעניק תשומת לב, הענקת אכפתיות בהשקעת זמן.

התנדבות

לתת לארגון, קבוצה או ליחיד הזקוק לכם מבלי לקבל תמורה חומרית. התמורה תהיה הסיפוק האישי אותו תרוויחו מעצם הנתינה.

תהיו אנשים טובים יותר. להעניק מעצמך למישהו הזקוק לידע שלך או אפילו לזמן שלך הוא שווה ערך יותר מלקבל תמורה חומרית.

התנדבות צריכה להיות מידתית, ליכולות שלך. מצאו מקום בו תוכלו לתרום מהידע שלכם ומהזמן שלכם, באופן כזה שתרגישו שייתן לכם סיפוק. אם אתם עובדים במשרה מלאה, ועמוסים מאוד במטלות החיים, מצאו שעה אחת בשבוע. התמידו.

תודה

תודו לעצמכם על מעשים שאתם עושים גם אם הם שגרתיים ויומיומיים. אנחנו נוטים לקחת דברים כמובן מאליו מבלי להתייחס אליהם. עשו דבר טוב לעצמכם, עשו דבר טוב לאחרים. ככה על הדרך.

שבחו את היכולות שלכם והתייחסו אליהם.

הניחו לצד המיטה שלכם פנקס, בסיום כל יום רשמו שלושה אירועים שגרמו לכם להרגיש טוב יותר עם עצמכם. הודייה לעצמי על שהתקיימו.

זה יכול להיות מהדבר הכי פעוט כמו הגעתי בזמן לעבודה, ועד עזרתי לאישה מבוגרת לסחוב את הסלים הביתה.

מעשה טוב. שלושה ביום. סכמו אותם בפנקס.

במחקר שנעשה בין שתי קבוצות, ביקשו מקבוצה אחת לרשום בפנקס שלושה מעשים טובים שעשו בכל יום. כך במשך חצי שנה.

לעומתם הקבוצה השניה קיבלה את אותה המשימה ללא עקביות וללא לוח זמנים. כך שהיו שעשו והיו כאלה שלא.

בתום חצי השנה מדדו את רמת האושר של האנשים בשתי הקבוצות ונמצא שמי שמילא באופן קבוע ורשם מעשים טובים, היה מאושר יותר.

מתי בפעם האחרונה התייחסתם לעצמכם ולאחרים?

ספורט

עשו ספורט. ממריץ ומשחרר אנדרופינים. זה אותו הורמון המופרש בזמן התאהבות.

אנשים המבצעים פעילויות ספורטיביות לאורך זמן, מאושרים יותר, ובריאים יותר.

תוכלו לשים לב שיש תשובות לשאלות, המחשבות בהירות יותר, תשנו טוב יותר בלילה ובכלל תהנו מאורח חיים בריא שיביא לכם התייחסות מאושרת לעצמכם ולסביבה.

יש עוד לא מעט צעדים שאפשר לעשות על מנת לשפר את רמת האושר האישי שלכם.

מזמינה אתכם לבחור באחד מהם ולהתחיל.

כל אחד יכול להיות מאושר.

להיות מאושר זה דרך מחשבה. מזמינה אתכם לחשוב איתי.

ענת סלע (MA)

מטפלת זוגית

מאמנת למציאת זוגיות

מומחית למערכות יחסים.

#פסיכולוגיהחיובית #ייעוץזוגי #אהבה #זוגיות #מציאתזוגיות #טיפולזוגילדתיים #טיפולזוגי #אימוןלמציאתזוגיות #הורותוזוגיות