top of page

בליינד דייט. לפגוש את העיוור


נעשו לא מעט מחקרים בנושא רושם ראשוני, חשיבה אינטואיטיבית על אדם אחר, והדרך בה אנו מגיבים לאנשים חדשים אותם אנו פוגשים לראשונה.

כאשר אנחנו פוגשים אדם חדש, עוד לפני שבכלל הצגנו את עצמנו עוברות 45 שניות עד ארבע דקות, כדי שנגבש דעה ונחליט מיהו אותו אדם הנמצא מולנו.

אז רגע אחד לפני שאתם מגיעים לערב ספיד דייט חשוב שתקראו את השורות הבאות.

לפי מה נקבע הרושם הראשוני?

הבגדים, שפת הגוף, הבעת הפנים והקול. ברגע שנוצר הרושם הראשוני, קשה מאוד לשנות אותו. מדי יום אנשים שופטים אותנו ואנחנו שופטים אחרים. (גם אם אנחנו לא ממש מודעים לכך). 45% מהחשיבה שלנו היא אינטואיטיבית. מה זה אומר? אנחנו קובעים בראש, ויודעים בדיוק מי אותו אדם, האם מתאים לי או לא, עוד לפני שנתנו צ'אנס לשמוע מה יש לו לומר. זוהי דרך "נפלאה" לפספס הזדמנויות להכרות חדשה.

אז מה נדרש ממני?

ראשית כלפי עצמי להיות מודע ל איך אני נראה כלפי חוץ. מה אני משדר. כן! בהחלט אפשרי לשאול את הקרובים אליך (שיבטיחו תשובה אמיתית) איך אני נראה. או מה אני מקרין. כמובן שאפשר ללמוד איך לשנות את ההופעה החיצונית ולשפר אותה. השינוי החיצוני לא צריך להיות קיצוני. לא צריך ליצור פער בין האופי שלך לבין הנראות החיצונית. אם אתה אדם ביישן, לא תופיע בחולצה זוהרת או בולטת מאוד, (גם אם זה עכשיו שיא האופנה). הרעיון הוא ליצור שינויים קטנים שיובילו לשינוי גדול כך כאשר המטרה היא לחזק את הביטחון העצמי ואת ההרגשה הטובה.

מה עוד?

נסו לתת צ'אנס אמיתי ליושב מולך. זה לא חדש נכון? אבל שימו לב שהחשיבה האינטואיטיבית צריכה להישאר לכוס קפה. מה זאת אומרת? אני יודעת בוודאות ובבירור כיצד אני רוצה לקבל את כוס הקפה שלי. הפוך, חלש, בלי קצף בכוס זכוכית. בדיוק. אין מקום לשינוי, אין מקום להפתעות. בדיוק כך.

היושב מולי, התיישב בחולצה אדומה, עם זיפים, ומשקפיים. מעט כרס ומקריח. או היושבת מולי, באה בחולצה מקושקשת, צעקנית, לא מסורקת ובנעלי עקב. כל אלה ממש לא עונים על הקריטריונים שלי.

כך בדיוק החשיבה האינטואיטיבית שלי פועלת. בדיוק עכשיו. אני שופט/ת את האדם רק לפי נתוניו החיצוניים.

אז מה עושים?

מחכים קצת. מעלים למודעות את העניין שהנה אני באמת אתן צ'אנס אמיתי לאותה בחורה ואקשיב לשמוע את מה שיש לה לומר. אתעלם מנתונים או פרטים טכניים. בידיעה שאולי הצד השני עושה את אותו הדבר מולי.

אם הוא מתלבש באופן גרוע, עונד שרשרת שאת יודעת שהיא לא ממש הטעם שלך, תמהרי לפסול על זה? אני ממליצה שלא. תקשיבי ותשמעי מה יש לו להגיד. איך הוא מתבטא, מה סיפור החיים שלו. לפעמים רב הנסתר על הגלוי. וכל הפרטים הטכנים (ביננו) ניתנים לשינוי...

לפני בליינד דייט כמה טיפים שחשוב לזכור:

הלבוש חשוב. השקיעו מאמץ וחשיבה והתאימו לבוש הולם לאירוע. באנגלית יש מושג שנקרא :Dress to Impress. זה בדיוק זה. תשאירו רושם. גם מבחינת הלבוש שלכם. הבגד עושה את האדם. במקרה של פגישה בפעם הראשונה, בוודאי ובוודאי. (בסוד שרק אתם תשמעו אוסיף ואומר, זה ישפר לכם פלאים את הביטחון העצמי, והתחושה שהשקעתם בשביל... עצמכם, תוסיף המון להצלחת הערב).

שפת גוף. לעיתים רבות אנחנו לא מודעים לתקשורת הבלתי מילולית שלנו המשפיעה רבות על הדרך בה רואים אותנו אחרים. בדייט, אני ממליצה לשבת אחד ליד השני (נניח על הבר), ואם לא יוצא, אז לשבת באופן כזה שרק הפינה של השולחן תפריד בינכם. שימו לב, יש לנו נטייה אוטומטית להגן על עצמנו בסיטואציות חדשות ההולכת ומתעצמת מול אדם חדש (דרכו של הטבע). הדרך להגן על עצמנו הכי טוב היא לשבת בשילוב ידיים. פעולה זאת יוצרת ריחוק ואיננה מזמינה את היושב מולך להיפתח ולהרגיש בנוח.

פתחו את הידיים. הזמינו את זה שמולכם לשיחה, אפשר, להניח ידיים על הרגליים, או לרכון מעט לכוון השולחן. שדרו פתיחות לקבל את האחר.

הבעות פנים. יצא לכם פעם ששאלו אתכם: "למה אתה עצבני"? או "למה את כועסת"? שלמעשה לא השתנה אצלכם שום דבר? זה קורה לא מעט, והאמת, רק השאלה הזאת מרגיזה... אז מה עושים? טיפ ענק שעבד ועדיין עובד לי תמיד - חיוך. חיוך עושה פלאים. הוא מרכך את מי שיושב מולך, מרכך גם את עצמך, ובעיקר מזמין!

נסו לערוך עכשיו תרגיל קטן עם עצמכם. האדם הבא שתפגשו - דבר ראשון שתעשו שתתקלו בפרצופו - חייכו אליו. אתם תראו עד כמה זה משנה את היחס של העומד מולכם. (תחשבו על תינוק בן יומו. כשהוא מחייך, אוטומטית הסביבה מחזירה לו חיוכים. זה הדבר היחיד שלא משתנה עם הגיל). בדייט, זה עובד עד פי כמה. (טיפ שישאר אתכם גם למערכות יחסים).

⭐קול. אתייחס פה גם לטון. אנחנו יכולים לומר הכל, אם נבחר את המילים הנכונות ואת הטון הנכון.

איזה טיפוס אתה? מדבר בקול רם ועם הידיים? מדברת בטונים נמוכים המצריכים את המאזין לרכון כדיי לשמוע? גם אם את או אתה נמנים עם מי מהטיפוסים שציינתי, זה תמיד ניתן לשינוי. לא צריך לשנות את עורך ולדבר בטונים אחרים, אבל בהחלט אפשר וצריך לשים לב לדרך בה אתה מתבטא. האם אתה מקבל פידבקים מהסביבה שלכם המבקשים מכם להמניך את הקול? זה תמיד ניתן לשינוי. אני לא אומרת להשתנות, אלא לשים לב. אגב, דווקא שאנחנו מרוגשים מינית אנחנו נוטים ללחוש ולדבר בטונים נעימים ורכים? בטוחה שנתקלתם בזה כבר פעם... ומכאן שזה ניתן לשינוי אם רק נשים לכך לב.

לסיכום, אפשר להגיד שהצורה החיצונית שלנו, הלבוש והאסתטיקה משפיעים על הרושם הראשוני שאנחנו יוצרים ויש לו משקל רב בבואנו לפגוש אדם בפעם הראשונה.

כדיי לצמצם את ה"עיוור", התכוננו מראש, דעו מה מצליח לכם יותר ומה עובד פחות, חזקו את הטוב והצניעו את הפחות טוב. למדו את עצמכם ואת הדרך בה אתם מתנהלים בסיטואציות חדשות. שווקו את עצמכם הכי טוב שאפשר. כי באמת, אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני.

בהצלחה.

ענת סלע (MA)

מטפלת זוגית ומאמנת למציאת זוגיות

מומחית למערכות יחסים

15 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page