top of page

יש כזה דבר אינטימיות דיגיטלית?

איך אפשר להתקרב כשאני מתקשרת בהודעות טקסט? זוגיות בעידן הדיגיטלי, יכולה להועיל ויכולה להזיק.



מתי נדע לתקשר ללא עזרה מהחבר היקר שכרגע בטעינה? ומתי נדע להשתמש במכשיר הסלולארי כדיי לקרב ולהתקרב?


לפני לא מעט שנים היה מושג כזה שנקרא חבר לעט. חבר שגר רחוק, והיינו שולחים מכתבים האחד לשני בדואר. היינו כותבים על מה עבר עלינו בתקופה בה לא התראינו, מספרים סיפורים חדשים מנסחים את חיינו במכתב. לחכות למכתב שיגיע בדואר היה מחזיק ציפיה גבוהה וסקרנות לחבר מהעיר השכנה.

שכבר הגיע מכתב כזה, ההתרגשות בלפתוח את המכתב, לקרוא בשקיקה את המילים הסיפורים היו מרגשים כל פעם מחדש וככה היינו שומרים על קשר.

אחכ הגיע האי מייל. החלפת מכתבים במהירות שיחת טלפון. זה גם הפך להיות מאוד אישי. אף אחד לא יודע שאני מקבלת מכתב אלקטרוני. למיילים המיידיים נוספו צ'טים, פורומים הודעות ברשתות החברתיות, והכי הכי השפיע הוא הוואטסאפ.



וואטסאפ.

אני יושבת בסלון, בעלי בקומה למעלה. שולחת לו הודעת טקסט:

"אני חייבת לשתף אותך בתסכול המאוד גדול שלי בכל ההתנהלות שלך בימים האחרונים. אני כותבת לך כי אני מרגישה שאין לי עם מי לדבר. נמאס לי. לא מצליחה לתקשר איתך (אימוג'י מתוסכל).

אני יושבת עכשיו לבד בסלון, במקום שנשב יחד. (אימוג'י לב שבור).

לא מקובל עליי שאתה לא מוכן לשמוע את מה שיש לי לומר, לא מקובל עליי שאתה מעניש אותי בשתיקה מעצבנת, ומה שהיה פה שנכנסה השכנה היה מביך ממש. אין לי מ(המשך קריאה)...

22:12

22:12 שני סימני וי כחול

23:12 אימוג'י לייק.


אז מה יש לנו כאן?

תקשורת עקומה והכי לא תקשורתית שיש. כעס, עלבון, הטפה, ניסיון לפיוס? לא ברור. מה שכן ברור זו הקלות בה אני חושבת שאני מצליחה להעביר מסרים לצד השני.

ומה עכשיו? הוא יחזיר לי תשובה מפורטת? יתעלם? ישתף פעולה?


אין ולא יהיה תחליף לשיחה פנים אל פנים.

הבעות פנים, שפת גוף, טונציה, נוכחות פיזית שהיא בנוסף לתקשורת מילולית פותחת פתח להתקרבות, להתפתחות האינטימיות במערכת היחסים.


הניסיון לבנות אינטימיות במרחב הדיגיטלי אינה מיטיבה עם הזוגיות. היא לא תורמת לשיח, ואפילו מרחיקה. אולי אצליח להעביר את מה שאני מרגישה כי אני יודעת שהוא קורא (יש שני וי כחול), אך האם זה באמת מצליח? האם התקשורת מצליחה להיבנות ולהישמר בהתכתבויות? התשובה היא לא.

אני גם מאלה שיגידו שמערכת יחסים רחוקה תתקשה מאוד לשרוד אם מה שמחזיק אותה הוא אך ורק המחויבות האחד לשניה.

מתי נוכל להיעזר בוואטסאפ/ מיילים לחיזוק הקשר? אם אתם אוהבים לשלוח סרטונים מצחיקים אחד לשניה, שליחת טיזינג, בדיחות מצחיקות, תמונות, לינקים לפעילויות משותפות וכדומה.

קשר טוב ומיטיב זקוק לאינטימיות ריגשית, לביטחון, למרחב הכלה, לחופש פעולה ישיר מול הפרנטר. שיתוף הרגשות והחוויות האישיות דרך המסך אינה בונה אינטימיות, אלא מחלישה אותה.


היכרויות? ברור און ליין זה הדבר.

התכתבויות בוואטסאפ. כמה אתם מאפשרים לעצמכם להתכתב לפני שנפגשים? כמה טיזינג של בוקר טוב לילה טוב פלוס עידכונים חסרי ענין עוד יהיו?

יש מאצ'? וואטסאפ. מתכתב סבבה? תעברו לטלפון!!! כן, לא לוותר על שמיעת הקול בצד השני.

השיחה נחמדה- קבעו להיפגש. אחרת- אין לזה תכלית!

הוא עשה לי לייק, הוא צפה לי בסטורי, הוא הראשון להגיב, זה נחמד, זה משאיר מתח, זה פלירט חמוד, זה לא מחליף תקשורת כנה ובריאה.

חסמתי אותו. הפסקתי לענות לו להודעות. מחקתי אותו. זאת דרך להגיד אני לא חושבת שיש פה פוטנציאל לקשר. רק שגם את זה הפסקנו לכתוב. אני פשוט לא עונה. גוסטינג...

ממתי התחלנו לפחד כל כך מלדבר פנים אל פנים עם הצד השני? או שפשוט האופצייה לכתוב משהו סוגרת פינה של שמירה על קשר?



כדיי לבנות קשר טוב ובריא, אנחנו זקוקים לתקשורת ישירה וכנה. פיתוח אינטימיות יכולה להסתייע במרחב הדיגיטלי אך היא אינה יכולה להישען עליה.

בחנו את עצמכם:

אם אתם זוג ש"מצליח" לדבר רק בהתכתבויות אתם בבעיה גדולה.

אם אתם מקליטים הודעות בהן אתם שופכים את הלב שלכם ממררים בבכי או כועסים ממש על הצד השני- הימנעו מכך.

אם אתם מתיישבים לשיחה והטלפון הסלולארי מונח בקרבתכם, הודעות נכנסות או מיילים מצפצפים, ואתם מגניבים מבט במקרה הטוב, עונים במקרה הפחות טוב- כבר אפשר לותר על השיחה. לא רק שלא תתפתח אינטימיות היא תגרום לריחוק.

כבר התיישבתם ללא סולארי? אין צורך שהטלויזיה תהיה דלוקה ברקע.

מחקרים הוכיחו שזוגות שהוציאו את הטלויזיה מביתם, הצליחו לחוות אינטימיות גדולה יותר, והתקשורת שלהם התעצמה משמעותית.

היום, שהטלויזיה נמצאת בסלולארי, והפכה לאישית יותר, קשה מאוד להתחמק מהימצאותו של מסך במערכת יחסים. הוא הפך אפילו למתעתע יותר, היות וזמן הצפיה הפך לאישי ופרטי.

למרות כל הקידמה, עדיין בידנו השליטה.

הקצו זמן ייעודי לשיחה ללא מסכים בכלל. מתי הסתכלתם אחד לשניה בעיניים?


בעוד שתקשורת דיגיטלית יכולה לגשר על פערים ולקרב בין אנשים, בהיכרויות, טיזינג ופלירט, היא דורשת גם מאמץ מודע לשמור על קשרים אמיתיים. הסחות הדעת והמלכודות הפוטנציאליות של העידן הדיגיטלי, יכולות להרוס ממש ולהרחיק בין בני זוג. אין תחליף לשיחה, שמו כשאין תחליף לבניית אינטימיות מיטבית על ידי בילוי זמן איכות משותף ביחד ללא מסכים כלל!



ענת סלע (MAׂ)

ייעוץ זוגי ומיני

מומחית למערכות יחסים.





פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page