top of page

האני איפה כל המאני? על כסף ומערכות יחסים


הכסף מסובב את העולם אבל לא רק... גם את הזוגיות שלנו הוא יכול היטב לנהל, בעיקר בהעדרו.

תארו לעצמכם שתקראו את הכותרת הבאה: "היא התחתנה איתו בגלל המינוס המפואר שלו בבנק," או: "הוא נמשך אליה בזכות החוב הענק שלה לשוק האפור"...

לא ממש מוכר הא? אבל כותרות כמו: " בת 32 התחתנה עם המיליארדר בן ה 73"... או בן 24 התחתן עם המיליונרית הידועה"...

מה יש לו לכסף שגורם לנו לאהוב או לשנוא, לפרק או לשקם מערכות יחסים?

האם כסף באמת הוא טריגר למשיכה בין בני זוג?

איך אפשר למנוע מחלוקות על כסף בזוגיות ולמה חשוב כל כך לדבר על הנושא הכי לא רומנטי שיש?

שאנחנו פוגשים אדם לראשונה, אנו מתחילים באופן אוטומטי לקטלג אותו לפי אמות מידה ברורים. הרבה לפני שנשפוט את הישגיו האקדמאים, נתייחס ליכולת הפרנסה שלו, עד כמה אמיד האדם היושב מולנו. " לא סיים בית ספר תיכון, בלי תעודת בגרות והיום מרוויח מיליונים..."

יתרון הכסף לא יגרום לנו להימשך אחד אל השנייה, אבל בהחלט ייתן לו יתרון ענק לפתיחתו וניסיון העמקת הקשר.

צורת החשיבה הקדומה אומרת שהגבר תפקידו לפרנס והאישה דואגת לקיום המשפחה. תפיסה זו אולי עתיקה אך היא עדיין מנחה אותנו בהגיענו למציאת זוגיות, ונבחנת גם במהלך הקשר עצמו.

נכתבו כל כך הרבה מחקרים בנושא כל אחד כותב על זויות שונות להתייחסות לכסף ולזוגיות, למי מנהל את מי, איך לכלכל את המשפחה, ועובדה שנושא זה תמיד יהיה מקור לדיון מרובה אמוציות, במיוחד שיש קושי כלכלי.

במחקר שנעשה באוניברסיטת קנזס בארצות הברית נראה כי הסיבה העיקרית לפירוק הנישואין היא ריבים ומחלוקות בנושא כסף. בארץ, סיבת הגירושים הראשונה אמנם אחרת, אך מגיעים אליי לא מעט זוגות לקליניקה והנושא של שימוש בכסף אצל אחד הצדדים תמיד יעלה ל"הנה עוד סיבה ללמה אנחנו פה".

קבלו ממני חמש עצות זהב להתנהלות כספית בבית שיועילו לבנית ושמירת מערכת זוגיות טובה ובריאה לאורך השנים:

  • דברו על זה

כסף, ודיבורים על הוצאות ותקציבים הם נושאים מאוד לא רומנטים. ולכן אולי נתפס כמשהו שלא צריך לדבר עליו. לא הכל חייב להיות רומנטי בזוגיות שלכם. יש מקומות בהם תהיו רומנטים בהם תעשו מחוות קטנות, בתשומת לב, בחדר המיטות, אבל בהתנהלות החיים, יש צורך ואפילו חובה לדבר גם על מה שלא נראה יפה או נשמע טוב.

שיחה עמוקה ורצינית על הכנסות הוצאות ותכנון תקציב עתידי תפחית משמעותית את אי הוודאות ותכניס פחות מתח למערכת היחסים שלכם.

השיחה הזאת צריכה להיעשות בתדירות קבועה, עם כל הוצאה שמתווספת, או הכנסה עתידית שתבוא.

  • התמודדות עם הוצאות פתאומיות

אני לא אוהבת הפתעות, לי נוח שהכל ידוע מראש בצורה שמאפשרת לי תכנון נוח וקבוע. אבל החיים לא תמיד זורמים עם הרצונות שלי. וכך לא נעים שפתאום הולך המצבר, טיפולי שיניים שלא נדע... או חתונה של חברה קרובה, כולן מזמנים הוצאות לא מתוכננות.

הוצאות לא מתוכננות יכולות להוביל לתסכולים ומכאן לויכוחים וריבים. אני ממש לא כלכלנית, אבל חשוב להתייחס להוצאות לא מתוכננות ממש כמתוכננות. ויש להתייחס אליהן בתכנון התקציב החודשי.

ובכל זאת הנה עצה או שתיים שיכולות לתת רעיון להתמודדות עם יוצאי דופן.

איך מתמודדים עם כאלה? מי שיכול לשים סכום כסף בצד בתכנון החודשי – מצוין ואפילו רצוי. כך תמיד תוכלו לשלוף בדיוק למקרים האלו.

מי שלא יכול לשים סכום כסף בצד כל חודש, נאלץ לחשב מסלול מחדש.

מה שניתן לחלק לתשלומים וכך להקטין את המסה החודשית מעולה, מה שלא, עדיף לקחת הלוואה קטנה לטווח קצר מהבנק כזאת שתוכלו לעמוד בה חודשית.

והנה עוד אופציה – האם יש דרך להגדיל את ההכנסה החודשית שלכם? להוסיף עוד פעילות או מקום ממנו תוכלו להגדיל את ההכנסה מבלי לשנות סדרי עולם? זה עוד דבר שיכול להועיל לחשבון הבנק ובכלל להתנהלות יומיומית.

  • חשבונות נפרדים.

נשמע מופרך? לא אצלי. אני מאמינה גדולה שזה שהתחתנו לא אומר שאנחנו צריכים לחלוק חשבון בנק. זה מכריח אותנו לדבר על הוצאות של הבית, על הוצאות הילדים, על ההוצאות שלנו, ובעיקר גורם לצרכנות אישית קלה יותר.

נחליט מי משלם על מה. אני משלמת שכר דירה ואתה את הוצאות הגנים לילדים. אני משלמת ארנונה כבלים מים ואתה קניות בסופר.

ומה עם הוצאות חריגות שנופלות פתאום? ראו סעיף קודם. וגם מדברים על זה. מי יכול לשלם על ההוצאה הזאת. כי אי אפשר לתכנן הכל מראש. שוב, כל דבר שיגרום לכם לדבר על הכסף שלכם. מילת מפתח בהצלחה בזוגיות.

  • השקיעו נכון ברכישות עבור הבית או הזוגיות

"אני לא מספיק עשיר כדיי לקנות דברים בזול" אמרה ישנה שמאוד מתאימה לחיים היום בו הכל מאוד זמין, נגיש ומפתה.

להחליט לרכוש מוצרים עבור הבית הן ענין רציני. יש לעשות סקר שוק, לקרוא מידע ולראות מהו המוצר הטוב ביותר עבור שימוש המשפחה שלנו.

הדרך הנכונה ביותר היא לחלק את המשימה. נניח החלטתם לקנות מקרר, ספה או אפילו טיפול שוטף לאוטו. אחד עורך סקר שוק של מחירים, והאחר שואל ומתעניין בקבוצת שווים. קל מאוד היום להשיג מידע אמין מלקוחות תודות לרשתות חברתיות העוזרות לנו לקבל מידע מהימן ישירות מהלקוח מבלי לעבור אצל בעל העסק.

תכנון סקר שוק, וקבלת מידע רחב ככל שניתן יצמצם את הויכוחים בינכם ומידת ההפתעה אודות ההוצאה הקרובה. כך תדעו למה לצפות ובהכרח להורדת או העלאת הציפיות.

  • כסף אינו שווה רומנטיקה.

התפיסה הרווחת כי מי שמשקיע בנו הרבה כסף בהכרח אוהב ומעריך אותנו. זה נכון באופן מאוד שטחי, אף מערכת יחסים לא תוכל להחזיק מעמד רק כי מרעיפים עלינו כספים.

כן, זה נחמד שיש אבל צריך יותר מזה.

בין אם אתם בתחילתו של קשר, או נשואים כבר שנים רבות, מחוות רומנטיות המתחזקות קשים ומהדקות אותו אינן צריכות לבוא לידי ביטוי בהשקעה כספית גדולה.

מתי בפעם האחרונה כתבת לו על פתק אני אוהבת אותך? מתי בפעם האחרונה הצעת להכין לה קפה? עצרו לרגע התבוננו על בן הזוג שלכן, וחשבו מה אני יכולה לעשות עבורו שאינו כרוך בהוצאה כספית?

צאו החוצה לטייל. ברחוב בו אתם גרים. לכו לים ושבו על החוף עם בקבוק בירה. קומו פעם אחת אתם מוקדם יותר וארגנו את הילדים לקראת יום הלימודים.

אלו מחוות קטנות, שאינן מצריכות שום דבר מלבד כוונה טובה ורצון לעשות שיהיה יותר טוב. הן בטח לא מצריכות הוצאות יוצאות דופן של כסף.

פשוט עשו. תוך כוונה ומחשבה על האחר.

כך גם יהיה קל יותר לשוחח על עניינים רציניים יותר הדורשים ריכוך והקשבה.

לסיכום, מילת המפתח היא שיחה ותקשורת. התמודדות עם הוצאות בלתי צפיויות ותכנון מראש. נכון, שיחות על כסף אינן מתכונת בטוחה להעשיר את האהבה שלכם אבל הן בהחלט יתחזקו אותה וישאירו אתכם עירניים לקראת הבאות.

30 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page