top of page

לא שוכחת לא סולחת



"היא לא באה לי טוב בעין".

"אני לא אצליח לעולם לשכוח מה שעשתה לי בטיול".

"כמה קשה עבדתי על הפרויקט והיא אפילו לא מצמצה לכיווני"

"ברגע הכי קריטי שהייתי צריכה אותו הוא לא היה שם בשבילי".


מי מאיתנו לא חש טינה כלפי מישהו, אדם שהיה קרוב אלינו וברגע האמת הפתיע בתגובה מעליבה.

בעלי, אשתי, חמותי, גיסי, הבוסית, החברה הכי טובה שלי, אמא, אבא, הבת שלי...


לכבוד יום כיפור, ובמגמת הסליחות הרווחת, בואו נדבר על הסיבות המובילות אותנו לשמור טינה.

זה טוב? מה שמירת טינה עושה בסופו של דבר והאם יש דרך להתגבר.

מה היא בכלל טינה?

רגש עוצמתי כלפי אדם קרוב שפגע באמון ובבטחון האישי. טינה יכולה להיו קצרה או ארוכת טווח מה שבטוח הוא ששמירה על טינה הורסת מערכות יחסים.

יש אנשים שיהיה להם קל יותר לשחרר טינה מאחרים, זה תלוי בין הייתר גם ביכולות שלהם לנהל משא ומתן רגשי, ולתווך את התחושות שלהם החוצה.

אנשים אולי לא יזכרו מה עשית להם, אבל הם לעולם לא ישכחו כיצד גרמת להם להרגיש.

שמירה על טינה אינה מסוג הרגשות שאני מעודדת לאמץ. גם אם אותו אדם קרוב ככל שיהיה לא יישאר קרוב, שווה ואף מומלץ לפתוח את האישיו.

מה זה דורש? לגדול.

מה הכוונה? הנה חמישה שלבים קריטים בדרך ליציאה מטינה. סליחה, מחילה ואולי גם לחמלה.


1. היה הראשון לפיוס. הושט יד לשלום. מבלי להתגבר על העלבון, מתוך מקום שמבקש הבהרה, שמעונין לדעת ולגלות את העמדה של הצד השני. זה אולי לא ישנה את האדם שמולך אך זה ללא ספק יעזור לך להשתחרר מהעול הרגשי וגם יעזור בשמירה על מערכת היחסים.


2. הכרה בכמה כוח יש לך. לעיתים אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שמי שפגע בנו יש לו כח רב יותר, ובכך הוא נתפס בעמדת עליונות,עצרו רגע. מה באמת פער הכוחות בינכם? השוואת דינמיקת הכח בינכם תסייע בדרך לפיוס.


3. מה משותף לכם? אם תתבוננו על הסיטואציה מהצד תגלו שאתם שותפים לאותה המטרה. נניח ואתם עומדים בתורלעלות לאוטובוס, ואיזה בחור עקף אתכם, האוטומט מעלה כעס, אך בתכלס, אתם שותפים לאותה מטרה. להגיע ליעד וכמה שיותר מהר.

מעצבן? אולי, אך ההבנה שאתם חולקים את אותה מטרה יכולה לסייע בדרך להבנה שאנשים בקונפליקט נלחמים על השוני בינהם. קבלו את זה שאתם שונים. נקודה.


4. כמה אתם מוכנים להעמיס על הלב? מחקרים הוכיחו שכאשר אדם נפגע ממהר להבליג על העלבון ולא לשמור אותו בלב לתקופה ארוכה יעזור להתגבר ולא לסחוב את הטינה לאורך זמן. בסוף הטינה תתפוס מקום כל כך גדול, ותהפוך למעיקה, מציקה ולא תעזור בלהתקדם הלאה, אילולא נשחרר אותה מהר.


5. למדו לזהות האם הטינה שלכם מגיעה מפחד. מהקושי להתמודד עם פגיעות וחולשה. מחקר נוסף הראה שאנשים השומרים טינה פשוט לא מצליחים להתמודד עם המסוגלות להיות חלש ופגיע, והטינה משמשת להם כמנגנון הגנה. אקצר לכם, היא לא מגנה עליכם, אלא רק מגבירה את עוצמת הרעל שאתם מכניסים אלייכם לגוף ולנשמה.


לסלוח קשה יותר מלשמור טינה? לא בטוח בכלל.

מה שכן, זה יעזור לשמור על מערכת יחסים מיטבית, בהירה ובטוחה יותר לאורך זמן.

פגעו בכם? תתמודדו עם המצב באופן כזה שלא תשרפו את הגשר, אלא למדו איך ללכת עליו מחדש תוך הבנה שאתם סוללים את הדרך בזהירות ובהתמדה.




ענת סלע, MA

מומחית למערכות יחסים

ייעוץ זוגי ומיני

גישור משפחה וגירושין


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page